X
    בעקבות האוקיינוסCategories:

גלישת רוח באיים הקנריים- גרן קנריה

שאלתם אותי הרבה פעמים על האיים הקנריים, אחד המקומות האהובים עלי בעולם הזה.
הרומן שלי עם הקנריים החל בטיסה לחופשה בת שבועיים שבסופה נשארתי חמש וחצי שנים, בעצם שישית מחיי. האמת היא שבשלוש שנים הראשונות לא יצאתי משם וחשבתי שלעולם לא אצא.

האיים הקנריים הם קבוצת איים וולקנים באוקיינוס האטלנטי, הממוקמים בצפון מערב אפריקה ליד מרוקו ואלג’יר. האיים מאופיינים ע”י מזג אויר טרופי ים תיכוני, טמפרטורה זהה ברוב ימי השנה כאשר בדצמבר ינואר קריר יותר בלילות.

שנת 2003 זכורה לי כמו אתמול, הגעתי לטנריף ביחד עם חבר טוב בשם טל, הגענו בדיל שכלל טיסה עם בית מלון לשבוע בטנריף. התוכנית הייתה לבלות שבוע בטנריף שזהו אי יפהפה, מדברי כמו כל האיים הקנריים אך ירוק בהרבה מרובם, לאחר מכן לקחת מעבורת לגרן קנריה וכך היה.

הגענו ללאס פאלמאס עיר הבירה של האיים הקנריים עיר מערבית לכל דבר, נמצאת בצפון גרן קנריה למרגלות הרים ירוקים, גרים בה כ – 400000 תושבים משהו כמו 50 אחוז מתושבי האי, עיר מדליקה לאללה ומלאה בכל טוב. השעה הייתה מאוחרת אז חיפשנו מקום ללון בו, העברנו את הלילה ויום אחרי שכרנו אוטו ונסענו לפוזו איזקיירדו.

הנסיעה מלאס פאלמאס לפוזו לוקחת משהו כמו 20 דק’, היינו בשוק מהאי המדברי הזה וחשבנו לעצמנו מה נסגר עם המקום הזה? הוא אפור ויבש מה אנשים מוצאים בו.

הגענו לפוזו איזקיירדו כפר קטן ומכוער די דומה לעזה, שעשור לפני היה כפר דייגים ועם השנים נהיה להיט גדול לגלישת רוח. נולדו וגדלו בו מגדולי גולשי הרוח בעולם גולשים כמו: ביורן דנקרבק, האחיות מורנו, חונס סביוס, האחים ג’נסן, מרקוס פרז ועוד.. מקיימים שם תחרויות ווייב של הסבב העולמי כבר שנים רבות.

ישנה טענה שפוזו זה המקום עם אחוזי הרוח הגדולים בעולם משהו כמו 300 ימים בשנה!
לגבי חוזק הרוח בקיץ אין עוררין שזה מקום הזוי, ישנם ימים שהרוח עם משבים של 60 קשר. רוב השנה מפנה הגלישה הוא מפנה שמאלי פרט לימים ספורים בחורף שמקבלים מפנה ימני.

ממאי עד ספטמבר הרוח “דופקת” כל יום כל היום, לא פלא שהמקומיים בכפר הזה קצת מסובבים. בקיץ 25 קשר זו רוח חלשה כאשר ממוצע הרוחות ברוב הימים הוא 30-35 קשר.

לגבי הגלים ברוב החופים פרט לחופים עם הגלים החלולים ביותר באי (קונפיטאל, אל פרונטון), אתם רוצים להכנס לגלוש בעלייה של השפל או בירידה של הגאות, כאשר המים פחות או יותר באמצע (מבחינת גאות ושפל) ברגעים אלו הגל נשבר שם בצורה הכי טובה.

בפוזו לומדים לגלוש מחדש. אין מקום טוב יותר ללימוד גלישת רוח, כל מה שהייתם רגילים לפני כבר לא רלוונטי, משתמשים במפרשים קטנטנים וככל שיורדים במידת המפרש הוא נהיה קשיח יותר, לכן צריך להתרגל לזה.

הגעתי לאי הזה לאחר כמה שנים טובות בהוואי שם גלשתי בתנאים קיצוניים, אבל רק בפוזו הבנתי מה זה באמת רוח.

בתחילת הקיץ הראשון דיברתי סינית במים, פשוט התפרקתי לחתיכות, לא ידעתי איך לאכול את הרוח הזאת. שם התחיל סיפור החבקים שכתבתי בחמשת הדיברות של החבקים הארוכים, הגעתי לפוזו עם חבקים קטנים והבנתי שזה לא עובד ברוח חזקה.

ביורן דנקרבק אלוף עולם 13 פעמים בגלישת רוח גדל בגרן קנריה אומר שהאיים הקנריים זה הוואי של אירופה. עונת הקיץ מצוינת לקפיצות, מי שמעוניין ללמוד ולתרגל קפיצות בגלישת רוח חייב להגיע לקנריים. החורף מספק תנאים נדירים לגלישת רוח בגלים ולגלישת גלים, אינספור שבירות מדהימות ימניות ושמאליות שמתפקדות מעולה בכל ימי החורף.

כמו שכתבתי בתחילת הפוסט לא חשבתי שאי פעם אעזוב את האיים הנפלאים האלה.  אחרי כמה שנים טובות במאווי הוואי שם התאהבתי בגלישה מחדש, הגעתי לגרן קנריה ולא רציתי לאבד מקום כל כך יקר ורגוע עם אנשים נחמדים ותנאי גלישה נדירים.

אחרי שלוש שנים וחודשיים בגרן קנריה כאשר המקומות היחידים שנסעתי אליהם לתחרויות היו: פוורטה וונטורה, לנזרוטה וטנריף. ריסקתי את האצבע בגלישה, סידרו לי אותה או יותר נכון סידרו אותי בבית חולים פרטי שם, הסידור לא היה טוב לא הצלחתי לסגור את כף היד. לאחר חודש וחצי בגבס נאמר לי שאני צריך לעבור ניתוח.

אבי רופא במקצועו שמע שאני צריך לעבור ניתוח ואמר: “אם הם עשו טעות באבחון הראשון שלך לא כדאי לך לעבור את הניתוח שם, תבוא לבקר בארץ אארגן לך מומחה טוב בכף יד תעבור את הניתוח ותחזור חזרה”.

ממש לא רציתי לעזוב אבל לא הייתה לי ברירה, הייתי חייב לסדר את האצבע הזו על הצד הטוב ביותר. שבועיים אחרי הייתי על מטוס לארץ ושבועיים לאחר מכן הייתי בחדר ניתוח בביה”ח מאיר, ריסקו את האצבע החזירו אותה בחזרה למקום, שמו שני ברגי טיטניום ועשו עבודה מהממת.

אחרי תהליך החלמה של חודשיים חזרתי לקנריים וחייתי שם עוד שנתיים טובות, אממה אבי החכם הזמין אותי לביקורים בישראל כל כמה חודשים וכך שמר אותי קרוב למולדת. שנתיים אחרי זה החלטתי לתת צ’אנס ולנסות לחיות בישראל בינתיים זה הולך לא רע עם חופש גדול פעם בשנה.

באי הפנטסטי הזה רוב החופים סלעיים, פרט לשלושה חופים (שניים טבעיים ואחד מלאכותי) שבהם יש חול. לכן הכניסה למים היא דרך סלעים חלקלקים, זה קטע שצריך להתרגל אליו.

חופי גלישת רוח ידועים בגרן קנריה

פוזו איזקיירדו (Pozo Izquierdo) –

ממוקם במזרח האי החוף המרכזי לגלישת רוח. בקיץ רוח side on shore חוף קטלני לקפיצות, חורף ועונות המעבר ישנם תנאים נדירים לגלישת גלים, גל ימני ארוך ויציב המתחיל מהבונקר ומסתיים ליד מסעדת אל ויינטו. החורף מספק ימים נהדרים גם לגלישת רוח אך המפנה לרכיבה על גלים לא משהו, יותר מדי on shore ולכן עדיף לגלוש בחופים הקרובים.

פוזו מייצר את הרוחות החזקות ביותר בכל האיים הקנריים, להגיע לשם לחופשה קצרה בקיץ זה לא צעד חכם. אם לא גלשתם מעולם עם מפרשים מתחת ל – 4 מטר, צריך כמה שבועות טובים על מנת להתרגל לרוחות האלה. הכניסה למים עם סלעים חלקים לא הכי נוחה שיש, למי שלא רוצה לשבור את הראש עם הכניסה פשוט תנעלו נעליים.

מוסקה פויינט (Mosca Point) –

300 מטר צפונית לפוזו גל שמאלי מצונר עם ריף נמוך, שלעיתים נשבר גם ימינה מהיר יותר אך קצר יותר. החוף המושלם בחורף להנות מרוח side off shore וגל חזק שלא נגמר. אחד החופים היותר טובים לגלישת רוח בגלים באי.

במים אתם עלולים למצוא מקומיים לא נחמדים רק אל תפריעו להם. הכניסה והיציאה מהמים מתבצעת על סלעים געשיים חדים עם צמחים וקוצים, זהירות על הרגליים!

לאס סאלינאס (Las Salinas) –

300 מטר דרומית לפוזו גל שמאלי ורטיקאלי, חוף נהדר לגלישה בחורף בימים שכתבתי שנכנס סוול ומפנה הרכיבה על גלים בפוזו לא מסתדר וגם כאשר הרוח מגיעה מהמפנה הימני. גם בחוף זה ישנם סלעים חדים וקוצים במים לכן כדאי להיזהר. היתרון של חוף זה מול מוסקה הוא שאין בעיות עם מקומיים, אפשר לגלוש שם להנאתכם ללא הפרעות.

מאספאלומאס (Maspalomas) –

ממוקם בדרום האי חוף חולי יפהפה עם דיונות גדולות, עובד נהדר בסוולים דרומיים.
בחורף מקבלים שם רוח מימין עם גלים ארוכים, חוף כיפי ונוח לגולשים בכל הרמות.
בסוול דרומי החוף הזה נראה ומתפקד מושלם לגלישת גלים, פינות ימניות שלא נגמרות.

ישנם חופים נוספים לגלישת רוח בצפון האי כמו: גאלדאר (Galdar) או קינטנייה (Quintanilla) אך הם פחות ידועים וצפויים מבחינת הרוחות.

ברגעים אלו ממש אני קצת עצוב שכבר הרבה זמן לא ביקרתי את הבית השני שלי.
יש לי עוד הרבה מה לכתוב על האי האהוב והמדברי הזה גרן קנריה, אך אמשיך בהזדמנות אחרת.

נ.ב. החופים בגרן קנריה לא ממש מתאימים למתחילים, אם אתם מתחילים ויוצא לכם לבקר שם רצוי שתיסעו לחוף של בהייה פליס (Bahia Feliz) רבע שעה נסיעה דרומה מפוזו, יש שם מועדון של קלאב מיסטרל, עם ציוד להשכרה, תנאי גלישה נוחים וסירת חילוץ.