X
    גלישת רוחCategories:

כל מה שרציתם לדעת על איך לבחור ציוד גלישת רוח? בחירת הגלשן

לפני שנים רבות כאשר התחלתי לגלוש הציוד היה כבד ומסורבל, לקח המון זמן להרכיב אותו, היה פשוט סיוט למתוח את המפרש והתורן היה מסיבי זכוכית שנכנסו לידיים.

החלק המתיש ביותר היה החיבור של הראש מנור שבזמנו היה עם חבלים ובד”כ לקח כמה ניסיונות טובים עד שהצלחת לקבע אותו בצורה מספיק טובה על מנת שיחזיק מעמד במהלך הגלישה.

כיום הטכנולוגיה שיפרה לנו את הציוד בצורה משמעותית, הציוד קליל וחברותי למשתמש ולהרכיבו זה תהליך פשוט מאד. לכן חשוב לבחור את הציוד בצורה נכונה זה משנה שמים וארץ את תהליך הלמידה ואפשרויות הגלישה.

בחירת הציוד מתבססת על רמתנו, נתונינו הפיזיים (משקל, גובה) והתנאים בהם אנו גולשים רוב הזמן. קודם כל בואו נהיה כנים עם עצמנו מהי רמתנו ומהן שאיפותינו בגלישה?
לאחר שנסיק מסקנות אלו יהיה לנו הרבה יותר קל לבחור את הציוד המתאים.

חתך כללי למדינת ישראל שברוב עונות השנה הרוחות לא חזקות במיוחד וגם הגלים עדינים ביחס לאוקיינוס, אנו מחפשים גלשנים ביצתיים (קצרים ורחבים) על מנת שיספקו לנו מספיק ציפה גם ברגעים שאין מספיק כוח במפרש או שהגל לא ממש דוחף אותנו.

לגבי ההתחלה אפשר בהחלט לעשות הקבלה מטפורית בין גלשן לאופניים. כמובן שתרצו ללמוד לרכב על אופניים עם גלגלי עזר אך לא תרצו לקנות אופניים שגלגלי העזר שלהם קבועים ולאחר תקופה שתרצו להוריד אותם לא תוכלו.

אז לגבי הגלשן הראשון כן חשוב שיהיה רחב על מנת שיקל על תהליך הלימוד אך בהחלט לא הייתי ממליץ לקנות גלשן לימוד (180 – 230 ליטר) אתו עדיף שתעברו קורס מתחילים מסודר, ולאחר מכן אולי תעשו חברות במועדון או כרטיסיה.

כאשר הבנתם שאתם מחוברים לתחום הנפלא הזה תשקיעו בחכמה. הגורמים המשפיעים ביותר בגלשן הם נפחו ורוחבו. בתור התחלה לכו על גלשן מקטגורית הפרירייד שבהגדרתו הוא משלב קצת מהכול, לא קיצוני לשום כיוון, לא מהיר במיוחד, לא מסתובב חד. מאפיינים אלו הופכים אותו לידידותי, סלחן (משאיר מקום לטעויות) ויציב מאד.

נפח נמדד בליטרים כאשר היחס במים הוא כמעט זהה, הכוונה היא שעל מנת להציף משקל של 60 ק”ג אנו צריכים לפחות 60 ליטר (כמובן שהציפה משתנה בהתאם לריכוז המלח וככל שהמים יותר מלוחים הם גם יותר מציפים וההפך הוא גם נכון).

אז איזה גלשן כדאי לי לבחור?

כגלשן ראשון מומלץ לבחור לפחות 50 ליטר מעל משקלך. דוגמה: גולש במשקל של 80 ק”ג ירצה לפחות  130 ליטר. אם נקפיד לבחור בקטגוריה המדוברת (פרירייד) בתור התחלה אז הרוחב יגיע עם הנפח.

ישנה נטייה לבחור מידות קטנות מהצורך, אל תתלהבו מהגודל, תתלהבו ממה שיקדם אותכם הכי מהר.

לגבי גולשים מנוסים יותר אתם בטח כבר סגורים פחות או יותר על כיוונכם בגלישה?

ישנו תהליך שכל גולש עובר במהלך הרומן שלו עם הגלישה ומן הסתם ככל שמתקדמים יורדים בנפחים. אבל תעצרו רגע לא לשכוח שאנו נמצאים במדינת ישראל, אוקיי אז אתם גולשים ותיקים כבר המון שנים.

אל תראו גדלים כסטייל זה לא סטייל זו אשליה. לא יכול להיות שרבים מכם בגלל היכולת לבצע את זה גולשים על גלשנים קטנטנים ומפספסים הרבה ימי גלישה נהדרים, וגם כשאתם במים אתם יכולים ליהנות הרבה יותר עם יותר נפח וצורה של גלשן שתיתן לכם מענה טוב יותר לימים בהם אתם גולשים.

יצא לי לראות לא פעם ולא פעמיים גולשים ששוקלים 85 ק”ג שגולשים בכנרת עם גלשן בנפח 85 ליטר! תתעוררו! גם אם אתם רובי נייש בכנרת (אגם = מים שטוחים) אתם זקוקים ליותר נפח. אני מאוהב בציוד קטן, הייתי שמח שהמפרש הגדול שלי יהיה 4.7 אבל אני חי בארץ וכל עוד אני פה, אני חייב לעלות למידות יותר גדולות על מנת להפיק את המרב מהגלישה.

לאחר שנים בגרן קנריה שהמפרש הגדול שלי היה 4.3 והגלשן הגדול 72 ליטר. האמנתי באמת ובתמים ש- 78 ליטר זו מידה גדולה בשבילי ובזה אשתמש ברוחות חלשות. לגבי גלישת רוח בגלים זה נכון. אך רוב הזמן אין גלים בארץ ואם אני רוצה להיות במים וליהנות כמה שיותר, הבנתי שהגלשן האידאלי בשבילי הוא 90 ליטר. כן כמעט 30 ליטר יותר ממשקלי!

לסיכום: רוחבו ונפחו של הגלשן הם המלכים. פחות חשובה החברה של הגלשן שאתם קונים יותר חשוב שיתאים לכם. על מנת למצות את גלשנכם עד תום, תשקיעו בסנפירים זה מאד מאד חשוב, פשוט משנה את כל הגלשן. מתחילים תחפשו סנפירים ארוכים, הם יקלו עליכם בתהליך הלימוד.

מתקדמים לפני שאתם מחליפים גלשן כי אתם חושבים שהוא גדול לכם לרוחות יותר חזקות, תנסו את גלשנכם עם סנפיר יותר קטן ותופתעו לגלות שהוא ישב במים כמו כפפה.

בהמשך אכתוב על צורות – שייפים שונים של גלשנים ואיך זה משפיע על הגלישה. מקווה שהבנתם ואהבתם, אשמח להגיב אם משהו לא ברור.

רון: