X
    גלישת רוחCategories:

האם אני מרכיב את הציוד שלי כמו שצריך?

אני רוצה להמשיך עם המידע על מנת שתיהנו יותר מהגלישה אך חשבתי שלפני שנמשיך בטכניקה, אכתוב על כיוון הציוד היום מכיוון שכואב לי לראות כל כך הרבה מפרשים מורכבים בצורה זוועתית!

קודם כל לגבי הבחירה של הגלשן כבר כתבתי אך אשים על זה דגש בשנית, אל תמהרו לרדת בנפח רק אם באמת צריך את זה (גל גבוה והגלשן מסרב להסתובב או שקשה להחזיק אותו בקפיצות).

על בחירת  המפרש גם כבר כתבתי ושוב זה שאתם מסוגלים להחזיק מפרש 6.0 ב – 30 קשר לא אומר שאתם מנצלים אותו לתומו, רוב הסיכויים שאם תרדו ל – 4.5 תפיקו הרבה יותר מהגלישה.

במילים אחרות בכדי להשתפר וללמוד תרגילים חדשים רצוי שתהיו עם מספיק נפח בגלשן וכמה שפחות גודל במפרש. מספיק כוח בשביל פלנינג, אך כמה שפחות אורך במנור יקל המון בתהליך הלמידה. 
בכל הזדמנות שיש לכם, תכנסו עם מפרש קטן והכל ילך יותר בקלות.


גלישת רוח זה לא ספורט לעצלנים, ואם תהיו כאלה תשלמו! 
אל תתביישו לצאת ולהחליף מפרש ליותר קטן או יותר גדול זה משתלם.

החלפת מפרשים / גלשנים / סנפירים מעידה על מקצועיות, האינסטינקט אומר כבר הרכבתי אשאר עם מה שיש, תלחמו בו ותשתפרו פלאים. 
אם אתם באוור פאוור ויצאתם להחליף למפרש קטן יותר, תקללו בזמן ההחלפה ותחגגו לאחר מכן במים
 וההפך הוא הנכון (אנדר פאוור להחליף למפרש גדול יותר).

ועכשיו לכיוון הציוד:

לגבי המפרש תמיד תתנו הרבה מתיחה במאריך, שהמפרש ישחרר לפחות עד השחיף השני מלמעלה ברוח חלשה וברוח חזקה תימתחו אותו בלי רחמים שישחרר עד הצד האחורי של המנור.

במנור אין צורך לגעת הרבה תמיד רצוי שהמתיחה תהיה עדינה במנור גם ברוח חזקה, מתיחה חזקה במנור גורמת למפרש להיות שטוח יתר על המידה וכך הוא מאבד מיציבותו.

לגבי מה שכתבתי למעלה מפרשים מורכבים בצורה זוועתית, הרוב הגדול של הגולשים מותח מעט מאד למטה במאריך (Downhaul), והמון במנור (Outhaul), בדיוק ההפך ממה שצריך = מפרש בטון (קשיח מאד) בידיים ולא יציב בגרוש.

גולשים עדיין חיים בגישה היסטורית של “הרוח חלשה אני ימתח מעט וייתן לו בטן”
, בטן תשאירו לסועדים במסעדה. המפרשים של היום לא עובדים ככה.

הם עוצבו בשביל לשחרר רוח בחלק העליון ולשמור על בטן יציבה באזור הגולש.
 ישנם מפרשים שהבטן קצת יותר למטה, ישנם שקצת יותר למעלה, אך חשוב תמיד למתוח הרבה במאריך.


איך תדעו אם הרכבתם את המפרש כמו שצריך?

לאחר ההרכבה הוא אמור להיות חלק בלי כפלים בשום אזור, חוץ מהחלק העליון שמשחרר לחץ אמור להיות מנופנף. 
מעט מתיחה במנור = לאחר ההרכבה תוודעו שאתם יכולים ללחוץ עם היד את המפרש שיגע במנור לפחות עד חצי המפרש (עומדים בצד האחורי של המנור ולוחצים עם היד מתקדמים לעבר מרכז המפרש ומוודאים שהוא עדיין נוגע במנור כאשר אתם לוחצים).

לגבי הגלשן אם יש לכם מקום למשחק עם הסנפיר, בעיקרון החלק האחורי של הרצועה האחורית אמור להיות במרכז הסנפיר לשליטה מרבית בגלשן. אבל קשה לכם בחידוד? קחו אותו יותר אחורה (לכיוון הירכתיים) בא לכם לרדת מהרוח ביתר קלות קחו אותו קדימה.

בעיקרון סנפיר אחורה = ירכתיים משוחררות יותר = קלות בסיבוב = חרטום יותר עצבני.
סנפיר קדימה = ירכתיים פחות משוחררות = פחות סיבוב = חרטום רגוע יותר.

מכאן נובע שברוחות נורמאליות תגלשו בסט אפ הראשון שכתבתי של קצה אחורי של רצועה אחורית במרכז הסנפיר וברוחות חזקות רצוי לקחת סנפיר קדימה זה יעזור לכם בשליטה בגלשן והחרטום ישב טוב יותר במים.



לגבי הרצועות, לאוהבי המהירות קחו את הרצועות הקדמיות והאחוריות כמה שיותר לכיוון הרייל ולמי שמחפש שליטה טובה יותר בגלשן + סיבוב, תדחפו את הרצועות הקדמיות כמה שיותר קדימה (למרכז הגלשן) זה יעזור לכם רבות בסיבוב.

רצועה או רצועות אחוריות, לי אישית נוח שיהיה רווח של שני שיברים בין מרכז הרצועות הקדמיות (החלק האחורי שלהן) לצד הקדמי של הרצועות האחוריות.



קאראדן (צלחת) בעיקרון מרכז המסילה זה מיקום נהדר, אגב בכל המקומות שיש מקום למשחק (בית סנפיר, בית קאראדן..) את הטסטים עושים תמיד במרכז המסילות, ככה שלשם כיוונו את מהות הגלשן.

אך המשחק של כל הדברים שדוברו עד עכשיו הוא פונדמנטלי, קאראדן בדומה לסנפיר, אחורה = סיבוב טוב יותר, חידוד קל יותר, חרטום עצבני יותר. קדימה = פחות סיבוב, פחות חידוד, חרטום רגוע יותר.

לגבי גובה מנור שכל אחד יעשה מה שנוח לו, עברתי תקופות עם גבהים שונים של מנור.
ככלל מנור גבוה, המפרש קליל יותר אך יש פחות שליטה (נוח לקפיצות, נוח לפריסטייל, עליה מוקדמת לפלנינג). מנור נמוך יותר שליטה, סיבוב חזק, מפרש מרגיש קצת יותר כבד.

היום אני אוהב שהמנור בגובה כתפיים כאשר אני עומד על הגלשן או גובה פטמות בעמידה על החוף בלי גלשן.

לסיכום:
סידור נורמאלי לרוב התנאים במרכז המסילות יעבוד ברוב ימי הגלישה. 
רוחות חלשות אפשר להזיז אחורה (סנפיר, קאראדן) למתקשים בחידוד זה יעזור. אני גולש עם הסנפיר כמו שדובר בתחילה (אפילו טיפה קדימה מנקודה זו) וצלחת במרכז המסילה, רוחות חזקות הזזה קדימה תגרום לחרטום לשבת טוב יותר במים ויהיה קל יותר לגלוש עם הגלשן.

תגלשו ותבדקו את זה…

נ.ב. 1-
כמו שציינתי על המרווח בין הרצועות (שני שיברים), אני גם אוהב מרחק של שני שיברים ממרכז החלק האחורי של הרצועות הקדמיות לצלחת. 
כך אני תמיד מכוון על הסידור הפייבוריטי שלי, גם כאשר אני מחליף גלשנים ומפרשים.



נ.ב. 2-
כמובן שבגלשנים גדולים הסידור שדיברתי בלתי אפשרי מבחינת המרחקים, אז יאללה תגלשו על גלשנים מודרניים. :)

מקווה שהבנתם את ההסבר שלי, מי שלא הבין אשמח לענות על שאלות, 
בהצלחה!!

רון: