מה אני עושה לא נכון עם מהפכים בגלישת רוח ועד היום התביישתי לשאול?

חוף ג’ינו שבכנרת שנת 1990 מעט מאד גולשים היו גולשים על גלשנים קצרים. ומאלה שכן היו גולשים על גלשנים קצרים, כמה מהם היו טסים על המים בפלנינג (ברצועות). אני בן 11 עומד על החוף, מבסוט מהחיים לראות גולשים טסים על המים, ממש מחזה מרתק.

פתאום מגיע מישהו (גדי מינץ) קרוב לחוף, יורד מהרוח, משכיב את המפרש ועושה מהפך מול עיניי. חשבתי לעצמי, “וואט דה פ**” מה הוא עושה שם? זה נראה סוף הדרך.

נכנסתי למים עם איזה גלשן בהמה, גלשתי הלוך חזור וניסיתי לפענח את הקטע הזה. מאז עברה תקופה וכבר מצאתי את עצמי עושה אותם בכל מיני צורות. אז מה הקטע של המהפכים? גולשים מתאמנים שנים על מהפכים ולא מבינים מה קורה שם?

מה הם עושים לא נכון? תמיד יש את הקטע הזה שחושבים שהכול בסדר, עוקבים אחרי ההוראות ועדיין לא מצליחים את התרגיל. מהפך זהו התרגיל הראשון שלומדים ברצועות, לא פלא שלוקח הרבה זמן לפרוץ את המחסום הרגשי הזה של תרגיל במהירות בתוך הרצועות.

תהליך הלמידה של מהפכים הוא תהליך מתסכל אבל הוא חשוב מאד בשביל המשך ההתקדמות בתחום. כמו הרבה דברים שיכולים לתסכל בחיים, כשתלמדו אותו תרגישו ממש ממש טוב וזה ישפר לכם פלאים את השליטה בגלשן ובמפרש.

ישנם שני דברים שיכולים לעזור מאד בלימוד המהפכים:

1 – גלישה עם המפרש הפוך (בקלו פירסט)
2 –
שליטה בירידה מהרוח בפלנינג (ברצועות)

בואו נפרק את המהפך לגורמים:

– גלשו להנאתכם במהירות גבוהה, חפשו אזור שטוח במים גם אם הם צ’ופים, תמיד יהיה איזה גל קטן שאפשר לתפוס עליו טרמפ (הוא יעזור לכם עם המהירות).

– תוציאו את הרגל האחורית מהרצועה, הניחו אותה בצד השני של הרייל (לא אחורה מדי, רצוי להניח אותה כמעט באותו אזור שהקידמית ברצועה רק בצד השני של הרייל).

-הזיזו את היד האחורית אחורה על המנור בלי לאבד מהירות, צאו מהחבקים.

– הסתכלו לאן שאתם רוצים להסתובב (נכון לגבי כל התרגילים בגלישה), כופפו ברכיים ורדו מהרוח.
ככל שתרדו יותר מהרוח, תשחררו יותר כח מהמפרש וכך יהיה לכם קל לסגור אותו.

-מתחילת הירידה מהרוח השענו לכיוון המהפך (לתוך הסיבוב) ואל תורידו עיניים מהמקום שאליו אתם רוצים להסתובב, זה הקטע הקריטי שרובם טועים בו.

יש משהו מפחיד בהתחלה בהישענות לתוך המהפך (על המערך), הרבה גולשים עושים מה שצריך עם הידיים והרגליים אבל משאירים את הגוף זקוף ולא זורקים את הגוף קדימה לכיוון החרטום ולתוך הסיבוב.

"גולש עם חליפה אדומה וחולצת לייקרה לבנה עם גלשן אדום ומפרש שחור צהוב, בתחילת מהפך, מבטו מסתכל לכיוון הסיבוב"

– לחצו על קצות האצבעות, נסו להשען כמה שיותר על הרגל הקידמית, איפה שיש יותר נפח לגלשן וכך הוא ישמור על מהירות (באזור הרגל האחורית יש פחות נפח והגלשן שוקע בקלות)

– כמו שהזכרתי באיך גולשים רוח בהיד הקדמית היא ההגה, תדחפו אותה לכיוון הסיבוב, היד האחורית היא הגז, שימרו אותה סגורה היטב בכדי לא לאבד מהירות.

– סיימו את המהפך (כאשר החרטום סיים כמעט 180 מעלות), החליפו רגליים, קחו את היד הקידמית קדימה על המנור לכיוון התורן, ושחררו את המפרש.

– תפסו אותו מצדו השני של המנור (בהתחלה נוח פשוט לתפוס את התורן כך המפרש נשאר עומד במקום), החליפו רגליים, והנה אתם גולשים לכיוון גלישה חדש.

הטיפ הכי טוב שאני יכול לתת לכם הוא:

תתרכזו בגלשן. המפרש פחות חשוב, תנסו לבצע את המהפך עם הרגליים כאילו שאתם גולשים גלים. ככל שתכנסו למהפך עם יותר מהירות כך תוכלו לצאת ממנו מהר יותר.

טעויות נפוצות:

– פותחים מפרש כבר מתחילת המהפך, כך מאבדים מהירות (ושיווי משקל), ולא מצליחים לשמור על פלנינג וגם הרוח דוחפת את המפרש מצד שני ומפילה אותכם.

– לא נשענים קדימה בסיבוב (לתוך הסיבוב), מה שגורם ללחץ על הרגל האחורית (באזור עם פחות נפח) ושוב איבוד מהירות ושיווי משקל, כך גם אם משלימים את המהפך נעצרים במקום.

– בגדול ישנן שתי אופציות:
1 – אתם משחררים מפרש מוקדם מדי ולא מצליחים להשלים את הסיבוב.
2 – משחררים מפרש מאוחר מדי וכך עולים לתוך הרוח חזק, מאבדים את הרוח במפרש
ונופלים.

לסיכום: הסתכלו לאן שאתם רוצים להסתובב, תתרכזו בסיבוב הגלשן, המערך כבר יבוא בעקבות הגלשן והמבט. קשה לכם לסובב את הגלשן? תניחו את הרגל האחורית על קצה הרייל הנגדי לרגל הקדמית ולחצו חזק על קצות האצבעות.

התנועה היא תנועה הרמונית, הכנסו לתוך המהפך עם כל הגוף, סובבו את המותניים עם כיוון הסיבוב, השכיבו את עצמכם לתוך המהפך על המערך.

אל תורידו את המבט מאיפה שאתם רוצים להגיע, הגוף ילך אחרי הראש!

נ.ב. תחשבו פשוט, יהיה פשוט, אל תתייאשו, תתאמנו וזה יגיע… יכול לעזור לכם מאד אם מישהו יצלם אתכם ותראו מה אתם עושים לא נכון.

פורסם בקטגוריה גלישת רוח. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

22 תגובות על מה אני עושה לא נכון עם מהפכים בגלישת רוח ועד היום התביישתי לשאול?

  1. מאתאיתי‏:

    איפה היית עד עכשיו
    אחלה מאמר!!!

  2. מאתרון בראל‏:

    במים :)
    תודה רבה !!!

  3. מאתזורקין‏:

    אחלה רון כל הכבוד על כל הטיפים, לא משנה כמה אומרים את זה. ברגע שזה כתוב זה נכנס יותר טוב.

    אני מפנה לפה את כל החברה הצעירים שלנו.

    תמשיך תמשיך

  4. מאתרון בראל‏:

    תודה רבה זורקין
    בוודאי שאמשיך…
    אני בכנרת כרגע ויש רוח פיצוץ אז אלך לגלוש
    תהנה

  5. מאתאלון‏:

    ראיתי את הוידאו של המהפך מלא פעמים ועם התיאור המפורט אני בטוח שעזרת לי מאוד.
    בתקווה שנראה בקרוב את התוצאות בים. אחלה בלוג. תודה.

    • מאתרון בראל‏:

      בשביל זה אני פה, בכדי לעזור לכל מי שעוסק בתחום המופלא הזה.
      תתרגל כמה שיותר ותראה את התוצאות בקרוב.
      כיף לשמוע שאהבת,
      נתראה במים.

  6. מאתישראלה‏:

    היי רון, נראה לי (וגם ראיתי בהרבה סרטונים בנושא) שעדיף קודם לצאת מהחבקים, לגלוש עם הרגליים ברצועות ללא טרפז, לרדת עוד מהרוח ולצבור מהירות ואז להוציא את הרגל האחורית מהרצועה…

    • מאתרון בראל‏:

      היי ישראלה,
      למי שגולש עם חבקים קצרים (מה שלא רצוי) בטוח שעדיף לצאת מהחבקים, למי שיש חבקים מספיק ארוכים יכול להתחיל לרדת מהרוח בתוך החבקים.
      היתרון של להישאר בחבקים הוא שלא מאבדים מהירות, כאשר יוצאים מהחבקים מאבדים מהירות.
      גלישה זה לא מתמטיקה, כל אחד עושה מה שנוח לו, שווה לבדוק בשתי הצורות ולבחור מה שמתאים.

  7. מאתישראלה‏:

    היי שוב,
    המשך מהתגובה הקודמת.. כל הכבוד על האתר, כיף לקרוא, תמשיך לעדכן …
    ישראלה

  8. מאתאמיר‏:

    שלום,
    יש לי בעיה, שאני יוצא מהחבקים אני מאבד את המהירות שלי ואני לא יכול להישאר בהם כי יש לי חבקים קצרים. יש לך רעיון איך אני יכול לשמור על המהירות שלי?
    תודה אמיר.

  9. מאתאיזיק‏:

    רון יא תותח…. התחלתי לתרגל מהפכים … נורא קשה … האתר עוזר לי מאוד.. אבל חכה בקיץ בכינרת .. מה אני עושה לך…..

  10. מאתרון בראל‏:

    אהלן איזיק,
    כל הכבוד לך על ההתקדמות המהירה!! אתה כישרון.
    אני שמח שהאתר עוזר לך זו מטרתו..

    תמשיך לעוף על הגלישה כמו שרק אתה יודע..

  11. מאתנתי‏:

    אחלה מאמר רון לא ברור לי איך פיספסתי אותו קודם, בקרוב אתחיל להתאמן עליו , אגב כרגע אני מתקדם יפה על האינדו בורד ועוד מעט ארכיב לו מפרש …

    תודה איש יקר .

  12. מאתנתי‏:

    קצת פיזיקה :

    חשבתי קצת כמו שאומרים ישנתי על המהפך לילה והנה כמה תובנות :
    דבר ראשון למה לא נופלים אם נשענים לתוך הסיבוב ?
    התשובה היא כאשר הגלשן מסתובב מהר הגוף מתנגד לסיבוב כוח צנטריפוגלי ומנסה ליפול החוצה מהסיבוב לכן אם נשענים פנימה נשארים על הגלשן ומתנגדים לתעופה החוצה.

    דבר שני למה להסתכל לכיוון הסיבוב ?
    הכוח המעיף החוצה הוא ממרכז הסיבוב החוצה לכן צריך להישען אל מרכז הסיבוב המבט דואג להישענות לכיוון הנכון.

    דבר שלישי למה להתרכז בגלשן ולא במפרש?
    הירידה מהרוח מנטרלת את המפרש מורידה את המשיכה ממנו כעת הגלשן הוא זה שנע בשל כוח ההתמדה המהירות שנרכשה , ולכן ככל שהכניסה למהפך תהיה מהירה יותר וכן המהפך הדוק יותר רדיוס סיבוב קטן כך הכוח הצנטריפוגלי המדביק אותנו לגלשן גדול יותר ונהיה יציבים יותר במהפך .

    דבר רביעי למה להישען על המפרש ?
    אם נשענים על המפרש מגדילים את הזוית פנימה למרכז הסיבוב וכך מתנגדים לזריקה החוצה , להמפרש עצמו מתנגד לדחיפה הפתאומית , ולכן מיצר התנגדות שניתן להישען עליה לזמן קצר, בסיום המהפך ככל שהפר נמוך יותר כך קל יותר לסובב אותו לכיוון החדש .

    עד כאן הבנתי נכון רון ?

  13. מאתגיל‏:

    האם ניתן לדעתך לגלוש כיום באילת ללא חליפה? או שזה יהיה סבל…

  14. מאתרם‏:

    תודה רבה רון באמת היתקשתי במהפכים וראיתי מלא סירטונים אבל לקרוא ולפרק כל דבר שכתבת עזרת לי מלא עכשיו אני רוצה לכנרת לנסות את מה שהבנתי

  15. מאתאלי‏:

    רון שלום,
    שמח לראות בלוג עם כל כך הרבה תוכן! ישר כוח.
    מהי הדרך הנכונה ללמוד מהפכים בפלנינג מעבר להרבה תרגול במים?

    תודה, אלי

  16. מאתרון בראל‏:

    תודה רבה אלי, שאלה מצוינת.
    הדרך הנכונה ללמוד מהפכים בפלנינג מעבר להרבה תרגול במים:

    1. תקרא את הפוסט הזה כמה מאות פעמים.
    2. כנס לפוסט האחרון שכתבתי על 3 דרכים מהירות להשתפר בגלישה:
    https://www.wind-surf.co.il/windsurf/3-fast-ways-to-improve-surfing/
    שנן אותו טוב טוב.
    3. פתח לך בסמארטפון איזה 10 טאבים שמלמדים מהפכים תקרא ותצפה בהם כמה פעמים לפני שאתה נכנס לגלוש וגם בהפסקות.
    4. אם אתה רוצה לקחת את זה רחוק: אז תשנן את החומר גם לפני השינה וכשאתה מתעורר בבוקר.

    עשית את מה שכתוב כאן, למדת מהפכים. בהצלחה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים